Sutasz to specyficzny haft ręczny, który ma w sobie magię i lekkość, a jego fantazyjne formy powodują, że trudno przejść obok niego obojętnie. Wielorakość wzorów i błysk kryształów razem z kolorem tworzą mieszankę wybuchową, która oszałamia zmysły. Osobą, która przeniosła go w świat biżuterii była Dori Csengeri, znana projektantka pochodząca z Tel Awiwu.
Te czasochłonne ozdoby wykonywane są z wiskozy, czyli sztucznego jedwabiu, ale do XX wieku sutasz pleciono z wełny lub jedwabiu. Dzisiejsze precjoza w tej technice ozdabiają często włókna metalowe: srebrne lub złote, kryształki Swarovskiego, minerały, czy szklane koraliki. Całość naklejana jest na skórę, a wykończeniem kolczyków, bransoletek, czy naszyjników zazwyczaj jest srebro. Wszystko zrobione z niezwykłą precyzją i dbałością o najmniejszy detal robi piorunujące wrażenie na każdym estecie.
Historycznie rzecz biorąc to nazwa tej techniki pochodzi od słowa: „soutache”, które pochodzi z języka francuskiego i pierwszy raz użyte zostało w tej formie najprawdopodobniej w połowie 1800 roku. Korzenie są jeszcze starsze i wywodzą się z Węgier od słowa „sujtas” oznaczającego plecionki.
Pierwotne zastosowania sutaszu obecne są do dzisiaj przede wszystkim w modzie, np. w strojach sportowych gdzie w kontrastowych kolorach przedstawiane są opisy lub numery zawodników. Jest on również używany do wykańczania tkanin, a mianowicie ukrywa się pod nim szwy. Pleciony może się stać przykryciem brzegu ślubnego welonu lub kwiatowym wzorem wyszytym na tkaninie. W strojach wojskowych używany jest do wykonania pagonów określających rangę noszącego je żołnierza. Popularny również jako dekoracja w strojach ludowych na całym świecie (m.in. w Polsce, Rosji, Afryce). Jednymi z najbardziej charakterystycznych ubiorów z taką dekoracją są te noszone przez Mariachi, muzyków pochodzących z Jalisco w Meksyku, znane właśnie z kolorowego sutaszu.
Jako ciekawostkę napiszę jeszcze, że termin ten stosowany jest również w introligatorstwie, gdzie wąskie sutaszowe tasiemki przyczepiane do górnej i dolnej części książki, wzmocnieniają jej kręgosłup i stanowią zabezpieczenie przed wypadaniem stron.
Na poniższych zdjęciach chcemy Państwu pokazać jak wspaniale przyjął się sutasz w Polsce. Każda praca została wykonana przez twórcę z naszego kraju i pokazuje jak piękną techniką jest ten haft, a także jaki poziom estetyczny można osiągnąć cierpliwe tworząc zawiłe „esy floresy”.
Ola Pietrucka
Galeria Olissima
Biżuteria zaprezentowana w artykule:
* Ikona - Lara Egaree
* Autorzy prac – w kolejności ilustracji:
Alina Tyro Niezgoda
Hannah Studio
Jadwiga Betley
LiAnna Anna Lipowska
Margita Radziewicz
Pracownia Kiwi
Sylwia Żak
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.