biznes_123ikonanowe_2015_02
Dagna Starowieyska
31/12/2015

Cyberpracownik XXI wieku

Wirtualne biura, dostępność 24h, poczta w telefonie, giełdowe serwisy w samochodzie – brzmi jak science fiction, ale to już nasza codzienność

Wraz z rozwojem technologii zmienia się wizja i styl pracy. Zwiększa się popularność wykonywania zadań na odległość oraz znaczenie i wykorzystywanie Internetu w pracy. W Polsce na co dzień korzysta z niego już prawie 50 proc. Polaków. Coraz więcej osób poszukuje stanowiska, które nie zmuszałoby ich do przemierzania miejskiej dżungli. Czy XXI wiek stworzył cyberpracownika?

Szybciej, więcej, w sieci

Rosnące tempo pracy, mobilność, szybki przepływ informacji, dyspozycyjność – to tylko niektóre wymagania stawiane przed pracownikiem. Zacierają się granice międzykulturowe i narodowościowe. Najważniejsza staje się jakość wykonywanej pracy, osiągane efekty i wyniki, a nie liczba godzin spędzonych w biurze. W odpowiedzi na te wymagania telepraca staje się optymalnym rozwiązaniem. W niektórych branżach nie jest już konieczny kontakt osobisty.

W koncernach – zamiast zebrań i narad – odbywają się videokonferencje, pracownicy kontaktują się między sobą za pomocą komunikatorów internetowych czy telefonów. Coraz więcej zagranicznych pracodawców potrzebuje specjalistów, którzy mogliby wykonywać część pracy w Polsce, z kolei polskie przedsiębiorstwa potrzebują specjalistów do kontaktów na rynkach międzynarodowych. Taki rodzaj pracy nie wymaga osobistego kontaktu z pracodawcą, w każdym razie nie na co dzień.

Tele – menedżer

Wzrasta liczba menedżerów, którzy decydują się na telepracę i propagują ją wśród swoich pracowników. Kojarzy się ona bowiem z dużą elastycznością, swobodą działania i możliwością samodzielnej organizacji pracy. Już nie trzeba tworzyć dużych biur i dziesiątek kosztownych stanowisk pracy. Zatrudniając telepracownika, pracodawca może liczyć na duże oszczędności.

Koszty utrzymania telepracownika są aż o 30 – 40 proc. mniejsze, a przedsiębiorstwo zwiększa możliwość pozyskania specjalistów niedostępnych w sposób tradycyjny. Telepraca ma jeszcze jedną zaletę – pozwala na pełną aktywność zawodową osobom niepełnosprawnym, wychowującym dzieci, studentom czy ludziom, którzy preferują pracę w domu.

Znać się na rzeczy

Telepracownik musi przede wszystkim być biegły w obsłudze komputera i Internetu. Należy jednak pamiętać, że powinien mieć także odpowiednie predyspozycje i cechy charakteru: niezbędna jest samodyscyplina i doskonała organizacja pracy. Osoby, które posiadają duże poczucie odpowiedzialności za powierzone obowiązki, a nie mają możliwości bądź nie potrafią pracować w zespole, doskonale odnajdą się w takiej formie zatrudnienia.

Ponadto telepraca oferuje: elastyczność w ustalaniu swoich priorytetów oraz czasu pracy i zadań, dowolność w decydowaniu, w którym momencie dnia mamy wykonać poszczególne czynności, możliwość pogodzenia pracy zawodowej z inną rolą (rodzica, opiekuna), oszczędność czasu i pieniędzy – poświęconych na przykład na dojazdy, możliwość połączenia z innymi źródłami zarobkowania (o ile umowa z danym pracodawcą na to pozwala).

Możliwości – oferowane przez telepracę – są przyszłością dla rynku pracy w Polsce. Oprócz zysków, jakie daje ona pracodawcom i pracownikom, niesie za sobą także korzyści społeczne. Nieograniczone możliwości tego rodzaju zatrudnienia pozwalają osobom poszukującym pracy oraz ludziom, którzy nie są w stanie świadczyć pracy w sposób tradycyjny, na realizację ambicji zawodowych. Korzyści wynikające z telepracy dostrzegła również Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, zlecając realizację usługi szkoleniowej i kampanii promującej tę formę zatrudnienia pt. „Telepraca nowa forma organizacji pracy w przedsiębiorstwach” (szczegóły na stronie: www.telepraca.gov.pl).

Co to takiego?

Telepraca to elastyczna forma zatrudnienia na odległość, która cały czas zyskuje na popularności. Sprzyja temu usługa realizowana na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, która będzie trwać do lutego 2012 roku. Usługa ma na celu popularyzację zatrudnienia telepracowników przez polskich przedsiębiorców. W ramach działań na terenie całej Polski trwają dofinansowane szkolenia, w których weźmie udział, co najmniej 2000 właścicieli i pracowników mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

biznes_123ikonanowe_2015_02
biznes_123ikonanowe_2015_02

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.