Od dawna naukowcy wiedzieli, że dzieci szybko przyswajają nowe języki, podczas gdy osobom dorosłym przychodzi to trudniej.
Teraz naukowcy z Boston College, MIT i Harvard University sprawdzili, ile czasu faktycznie trwa „okno” dla najefektywniejszej nauki języków obcych. Wyniki pokazują m.in., jak dobrze ludzie w różnym wieku radzą sobie z poznawaniem nowej gramatyki.
Badacze wykorzystali w swojej pracy potężny zbiór informacji – na temat aż 700 tys. osób, które wypełniły specjalną ankietę internetową. Zdobyte dane zostały następnie przetworzone przez zaawansowane algorytmy komputerowe.
– To co odkryliśmy umożliwia nam zrozumienie na nowo tego, dlaczego dzieci uczą się języka efektywniej i dokładniej, niż dorośli – mówi prof. Joshua K. Hartshorne z Boston College, jeden z autorów pracy opublikowanej w piśmie „Cognition”.
Okazało się, że najlepszy czas na naukę języków trwa o dekadę dłużej, niż zakładano. Zdolności językowe zaczynają się bowiem pogarszać przeciętnie w wieku 17,4 lat. Dotyczyło to zarówno języków o prostej, jak i o skomplikowanej składni.
– Wyjaśnienie tego okresu krytycznego dla poznawania języków jest kluczowe nie tylko dla zrozumienia, dlaczego ludzie – a nie zwierzęta czy maszyny – uczą się języka, ale jest ważne także dla badań nad rozwojem i plastycznością układu nerwowego, dla edukacji dwujęzykowej, nauki języków obcych, leczenia zaburzeń mowy oraz stymulacji we wczesnym dzieciństwie – wyjaśnia prof. Hartshorne.
Źródło: PAP – Nauka w Polsce
CytujSkomentuj
Czyli po 30-tce już się człowiek języka nie nauczy?