MUZYKA_POWAZNA_Krystian_Lada_PODMIENIMY_W_PONIEDZIALEK_na_sWOJE_photo_by_Camille_Cooken_small
Kalina Samek
03/04/2020

Krystian Lada: Opera współczesna

Działa jako reżyser, dramaturg i librecista, udzielając się na polu opery, teatru muzycznego i sztuk performatywnych.

Urodził się w 1983 r. w Warszawie, studiował w Amsterdamie. Działa jako reżyser, dramaturg i librecista, udzielając się na polu opery, teatru muzycznego i sztuk performatywnych.

Współpracował   jako dramaturg m.in. z Pierre’em Audim,   Ivo van Hove’em, Mariuszem Trelińskim,   Tobiasem Kratzerem, Yuvalem Sharonem,   a jako librecista z kompozytorami: Katarzyną   Głowicką, Dariuszem Przybylskim   i Annelies Van Parys. W latach 2013–16 był   szefem działu dramaturgii i promocji   w brukselskiej operze La Monnaie/   De Munt.

W 2017 r. założył The Airport Society   – stowarzyszenie wędrownych artystów,   aktywistów i działaczy społecznych, którzy inicjują nowe projekty łączące   najnowsze dokonania na polu opery,   technologii i aktualne zjawiska społeczne.   

Był członkiem zespołu doradców przy   Opera Europa, organizacji zrzeszającej   europejskie teatry i festiwale operowe.   Zainicjował i kierował forum United States   of Opera dla twórców opery współczesnej   w Amsterdamie, był pomysłodawcą i koordynatorem   programu badawczo-rozwojowego   dla artystów Fringe FUEL   oraz sekcji „aktywizmu kreatywnego”   w ramach Fringe Festival w Amsterdamie.   

Był również koordynatorem Europejskich   Dni Opery w Holandii. Jest pierwszym laureatem   Mortier Next Generation Award.   Wyreżyserował dwa spektakle w Operze   Wrocławskiej: „I Montecchi e i Capuleti”   Vincenza Belliniego oraz superwidowisko   „Nabucco”.

O jego pokazanej w Brukseli   instalacji „Unknown, I live with you” z muzyką   Katarzyny Głowickiej do libretta   na kanwie poezji anonimowych Afganek,   uczestniczek Afghan Women Writing   Project, Dorota Kozińska pisze: „spektakl,   na którym ludzie płakali, zasłaniali oczy,   po czym wracali, żeby obejrzeć i usłyszeć   to wszystko raz jeszcze”. Nominuje go   „za wiarę w żywotność formy operowej:   za przeświadczenie, że opera przemawiająca   językiem muzyki współczesnej   i nowoczesnego teatru trafi do serc publiczności   równie celnie, jak dobry film   albo powieść. Za odwagę poruszania   w swoich inscenizacjach palących spraw   dzisiejszego świata”.

MUZYKA_POWAZNA_Krystian_Lada_PODMIENIMY_W_PONIEDZIALEK_na_sWOJE_photo_by_Camille_Cooken_small
MUZYKA_POWAZNA_Krystian_Lada_PODMIENIMY_W_PONIEDZIALEK_na_sWOJE_photo_by_Camille_Cooken_small

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.