Czy jednak to jedyna droga do sukcesu? Czy gabinet na najwyższym piętrze biurowca, korporacyjna karta kredytowa są jedynymi wyznacznikami sukcesu managera? Nie, jest nim bez wątpienia wolność wyboru pracy, kiedy się chce i jak długo się chce.
Pierwszym skojarzeniem z pracą Managera jest praca w nielimitowanym czasie. Teoretycznie 8 godzin dziennie w praktyce nawet 14 godzin, zajmuje średniej kadrze wspinanie się po szczeblach kariery. Mijają lata, a wraz z nimi zaliczają kolejne piętra. Jest jednak inna droga, pozwalająca na sprawdzanie siebie w różnych sytuacjach i miejscach. Praca managera od zadań specjalnych.
Interim Manager to słowo pojawiające się coraz częściej w biznesowej literaturze na rynku polskim. Dla większości osób, które pierwszy raz spotykają się z tym terminem jest to nadal rozwiązanie abstrakcyjne i traktowane z bardzo dużym dystansem. W krajach Europy zachodniej Interim Managerowie są już od wielu lat panaceum na problemy w przedsiębiorstwie, których etatowi menedżerowie nie są w stanie rozwiązać dostępnymi zasobami.
- Geneza powstania Interim Management, czyli czasowego świadczenia usług zarządzania w szerokim tego słowa znaczeniu sięga lat 70-tych XX wieku. W tym okresie w Holandii menedżerowie zatrudnieni w firmach w warunkach swoich umów z pracodawcą posiadali bardzo długie okresy wypowiedzenia, co miało ich zabezpieczać w razie sytuacji kryzysowych – opowiada Anna Brzezińska, Account Manager w firmie Start People. – Skrócenie tego okresu przed określonym terminem wiązało się dla pracodawcy z bardzo dużym kosztami. Idealnym wówczas rozwiązaniem okazało się stanowisko Interim Managera czyli Managera wynajętego do realizacji określonego projektu bądź zdefiniowania i rozwiązania problemu w przedsiębiorstwie. Obecnie w Polsce tego rodzaju eksperci stają się coraz bardziej popularni.
Co sprawia, że tymczasowe zarządzanie poprzez zewnętrznego menedżera zdobywa coraz większą popularność wśród przedsiębiorstw i staje się coraz bardziej opłacanym rozwiązaniem? Istnieje kilka głównych czynników, które mają na to wpływ: tymczasowi Managerowie podejmują działania korzystając z własnych umiejętności oraz wiedzy. Są bowiem rozliczani z realizacji założonych celów i dostarczonych rozwiązań, a nie tylko na podstawie obecności. Mogą rozpocząć pracę w ciągu kilku dni, co ma bardzo duże znaczenie w przypadku ograniczeń czasowych. Dzięki praktyce i doświadczeniu są w stanie bardzo szybko dostosować się do sytuacji. To samo doświadczenie oraz wiedza pozwala w krótkim czasie efektywnie rozwiązać problem.
- Tymczasowi Managerowie zazwyczaj działają na wyższych szczeblach w organizacji klienta, często ich wiedza jest o wiele większa niż wymagana na danym poziomie. Umiejętności i wiedza, którą posiadają wypełniają lukę kompetencyjną w organizacji lub pozwalają na rozwiązanie konkretnego problemu. Doświadczenie i wiedza mają znaczący wpływ od samego początku realizacji projektu, ponieważ zwiększają prawdopodobieństwo powodzenia i pozwalają działać wydajnie. Wreszcie są niezależnym podmiotem w związku z tym są niezależni od kultury organizacyjnej wewnątrz firmy. Pomaga im w tym fakt, że jako tymczasowi menedżerowie nie muszą budować relacji wewnątrz firmy, a co za tym idzie nie muszą budować swojej pozycji w firmie, a jednocześnie nie są konkurencją dla kadry menedżerskiej – tłumaczy Anna Brzezińska.
Idealny kandydat na Managera np. w branży logistycznej? Kompetencje takiej osoby można sprowadzić do kilku za to kluczowych. Przede wszystkim jest to umiejętność rozpoznania potrzeb klientów i spełnienie ich oczekiwań. Nie od dzisiaj wiadomo, że łatwiej wyszkolić pracownika w dziedzinach wymagających wiedzy merytorycznej, niż nauczyć pracy nakierowanej na potrzeby klienta. Naturalna lub wypracowana wcześniej łatwość identyfikacji problemów i ich rozwiązywanie to wyzwanie na wielu szczeblach zarządzania, w przypadku managerów absolutnie konieczna. Kolejną pożądaną cechą jest podkreślana przez pracodawców, znajomość rynków lokalnych oraz swobodne poruszanie się w obszarze międzynarodowym. I dotyczy to tak umiejętności i obycia jak i posiadania niezwykle cennych certyfikatów międzynarodowych poświadczających wiedzę z dziedziny logistyki międzynarodowej. To prawie gwarant, że manager podczas swojej pracy będzie dysponował know how podczas negocjacji z kontrahentami oraz pomysły wykraczające poza ofertę konkurencji. I wreszcie ostatnia, choć wcale nie najmniej ważna cecha – doświadczenie w różnych działach firmy. Zatem doświadczenie zdobyte przez takiego managera (Interim Managera) w różnych firmach w przypadku branży logistycznej wydaje się być niezwykle interesującą perspektywą.
Jaki jest koszt usług Tymczasowego Managera? Większość przedsiębiorstw, które „słyszało już o takim rozwiązaniu” na samym wstępnie uważa, że nie stać ich na takie rozwiązanie. Czy faktycznie przekonanie, że wynajęcie takiego Managera jest bardzo kosztowne jest słuszne? Odpowiedź jest prosta – nie. Przede wszystkim na samym etapie porównywania kosztów managera tymczasowego, a managera na etacie już popełniamy błąd, ponieważ wszelkie porównania bezpośrednie nie dadzą nam obiektywnej odpowiedzi. Koszty menedżera na etacie to nie tylko samo wynagrodzenie, ale także koszty pozapłacowych składników wynagrodzenia jak samochód, komputer, telefon, ubezpieczenia, koszty szkoleń, wyposażenia stanowiska pracy, koszty administracyjno-kadrowe. Tak więc jeśli zestawimy te wszystkie wartości może się okazać, że nie ma właściwie żadnej różnicy pomiędzy menedżerami już zatrudnionymi, a Managerem tymczasowym.
Najważniejszą jednak przewagą Managerów tymczasowych jest często wiedza ekspercka, która w danym momencie jest bezcenna dla firmy. Brak powiązań wewnętrznych oraz nastawienie na realizację konkretnych zadań daje Interim Managerowi możliwość obiektywnego i „ świeżego” spojrzenia na firmę.
CytujSkomentuj
Bardzo ciekawa profesja – taki jakby audytor na godziny. I taka osoba ma wgląd w sprawy przedsiębiorstwa ale nie jest zależny od niej pod różnymi kątami a to pozwala mu na bezstronne spojrzenie na pewne kwestie. Takie świeże oko się często bardzo przydaje i myślę że ma to wymierne wyniki w kwestii finansów, na plus oczywiście.