cci_boydanielmale
Dagna Starowieyska
17/08/2011

Po co nam pasy?

W większości krajów europejskich tylko co piąty kierowca zapina pasy bezpieczeństwa. Przepisów prawa najczęściej przestrzegają Francuzi, gdzie w skali całego kraju pasy zapina 97% osób podróżujących z przodu i 68% na tylnych siedzeniach

Czy wiesz, że:

-•   79% osób nie będących kierowcami zawsze zapina pasy, gdy siedzą z przodu

-•   Natomiast już tylko 42% osób nie kierowców zapina pasy gdy siedzi z tyłu

-•   Zarówno w przypadku siedzenia z przodu (81%) jak i z tyłu (46%), kobiety częściej zapinają pasy niż mężczyźni (z przodu-67% , z tyłu-41%)

-•   90% kierowców i 89% pasażerów zapina pasy, gdy jedzie w dłuższą drogę lub wie, że mogą być zatrzymani przez policję

-•   Natomiast tylko 73% kierowców i 71% pasażerów zapina pasy, gdy musi często wysiadać z samochodu

-•   Tylko 75% kierowców i 78% pasażerów zapnie pasy, gdy zostanie im zwrócona uwaga

-•   88% kierowców i 87% pasażerów zapina pasy, gdy panują trudne warunki na drogach

-•   Większość Polaków zgadza się, że policja powinna częściej weryfikować zapięcie pasów zarówno u kierowcy i pasażerów, choć 34% respondentów stwierdziło, że liczba kontroli w ciągu 3 ostatnich lat wzrosła.

Tymczasem: Zapięte pasy bezpieczeństwa co najmniej dwukrotnie zwiększają szanse przeżycia wypadku w samochodzie. Pasy wiążą kierowcę z autem i umożliwiają lepsze wyczucie ruchów pojazdu i precyzję kierowania. Zapięty i prawidłowo umieszczony pas zabezpiecza całe ciało. Pasy powinno się przypiąć i ustawić tak, by przylegały do klatki piersiowej i bioder. W razie czołowego zderzenia nie zapięty pasażer siedzący z tyłu, przełamie oparcie przedniego fotela i zmiażdży osobę na nim siedzącą.

W chwili zderzenia auta z nieruchomą, masywną przeszkodą z prędkością około 50 km/h., na ludzi wewnątrz auta działa ogromna siła przeciążenia: osoba  o wadze ciała 75 kg przez moment ma „masę zderzeniową” około 3750 kg. Nikt nie jest w stanie przeciwstawić się takiej sile i zostanie rzucony na deskę rozdzielczą, albo wyrzucony przez okno i jego ciało ulegnie zmiażdżeniu, chyba, że powstrzymają je dobrze zapięte pasy. Zadaniem pasów jest „przywiązanie” człowieka do fotela i utrzymanie w pozycji siedzącej w momencie zderzenia tak, aby ciało nie uderzyło w twarde elementy kabiny, ani z niej nie wypadło.

Stosowanie pasów bezpieczeństwa przez osoby siedzące z przodu zmniejsza o 45% ryzyko powstania obrażeń śmiertelnych, natomiast ciężkich nawet do 50%. Poduszka powietrzna zabezpiecza całe ciało i głowę przed urazami tylko w przypadku stosowania pasów bezpieczeństwa.

W czasie wypadku osoba podróżująca z tyłu, która nie zapięła pasów, może swoim ciężarem ciała, pomnożonym przez prędkość pojazdu, uderzyć tak mocno w przednie siedzenie samochodu, że złamie zagłówek lub wręcz cały fotel zabijając kierowcę albo pasażera siedzącego z przodu.

cci_boydanielmale
cci_boydanielmale

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.