„Fotografia mówi o sekretach. Sekretach, które wszyscy mamy ale nigdy o nich nie mówimy” – Kim Edwards, „The Momenry Keeper’s Daughter”
Idea warsztatów
Pewna modelka powiedziała mi kiedyś: „Jeszcze żaden fotograf nie chciał na sesji ze mną wydobywać naturalnych emocji. Miał swój określony plan, który za wszelką cenę chciał zrealizować, nie interesując się mną zupełnie, nie wchodząc w żaden indywidualny kontakt. Z zasady, kazał mi być seksowną albo słodką. Dla mnie było to śmieszne, sztuczne, oszukane. OK, takie zdjęcia mogą mi się podobać, lecz czegoś im brakuje. Właściwie tak jest z większością zdjęć, z tą różnicą, iż mężczyźni w roli fotografa żądają aby modelka była seksowna, a kobieta-fotograf od modelki oczekuje pozowania w stylu Vogue. A gdzie w tym wszystkim jest kreatywność, oryginalność, poszukiwanie, docieranie do tego co niewidoczne”.
Podobne opnie słyszałem od wielu innych modelek… i właśnie te modelki zaprasiłem na nasze warsztaty „Emocje przed obiektywem, które odbyły się 23 listopada 2013 roku.
Video z warsztatów jest do obejrzenia pod tym linkiem.
Warsztaty w formie ćwiczeń na pograniczu „modelingu” i aktorstwa pozwalają zrozumieć i poznać istotę emocjonalnej gry przed obiektywem w trakcie sesji fotograficznej. W tej specyficznej dziedzinie „modelingu” celem jest osiągniecie efektu, który porusza odbiorców na poziomie emocjonalnym, a przekaz fotografii jest ważniejszy od jej „ładności”. Najważniejsze jest jednak to, że i modele mogą poczuć, iż opowiadają coś dla siebie istotnego, coś w co sami wierzą, a ich rola nie sprowadza sie tylko do efektownego wygładu.
Wiele doświadczonych modelek posiada umiejętność „pozowania”. Starannie umalowane i wystylizowane, potrafią przyjąć efektowną minę i pozę. W takiej sytuacji nawet marny fotograf będzie miał ładne zdjęcie ładnej dziewczyny… powstaną śliczne obrazki. Umiejętności bardzo przydatne i oczekiwane w fotografii komercyjnej typu beauty, glamour, fashion lub akt, ale niezbyt przydatne w fotografii, która umownie będę nazywał „fotografią emocjonalną”.
Idea „fotografii emocjonalnej”
W „fotografii emocjonalnej”, opartej na pracy z modelem, ważny jest świadomy udział tegoż modela. Model realizuje cele fotografa, podobnie jak aktor cele reżysera… wiec pierwszą rzeczą jest zgranie duetu fotograf-model. Muszą się oni wzajemnie rozumieć, „być na wspólnej fali” i wspólnie dążyć do tego samego celu.
A jeśli na planie występuje więcej modeli, także miedzy nimi musi istnieć akceptacja i porozumienie. Dotyczy to zresztą całego zespołu twórców. Czym są tzw. emocje w fotografii? Kiedy one występują?
Powiedziałbym krótko, to wiara odbiorców, że na zdjęciu widzimy coś prawdziwego! Wierzymy, że ta osoba (modelka) jest np. smutna, lub szczęśliwa, kocha lub nienawidzi, tęskni, pożąda lub się brzydzi, gardzi lub jest zafascynowana.
To jak gra aktora na planie filmowym lub na scenie. Zapominamy, że to znany nam z nazwiska aktor, widzimy postać, którą gra, wierzymy w tę postać, wierzymy w to co przeżywa. Porusza nasze wewnętrzne struny, czujemy ściskanie w gardle… i nawet, jeśli nie do końca wiemy dlaczego, nie pozostajemy obojętni. Jeśli nam się zdarza uwielbiać, ale też nieraz nienawidzić aktora za postacie, które gra, znaczy, ze jest to dobry aktor, stworzył wiarygodne emocjonalnie postacie. Celem „fotografii emocjonalnej” jest przekaz, który w oglądającym zdjęcie wywoła odczucie dotykania uniwersalnej prawdy o ludzkich uczuciach. Emocje, które czujemy na zdjęciu nie są prawdziwymi emocjami, które odczuwają modele w trakcie sesji, co nie znaczy, że oni tych emocji nie znają.
Warsztaty „Emocje przed obiektywem” pomagają uświadomić na czym polega emocjonalna gra przed obiektywem, jaka postawa na sesji zdjęciowej o tym decyduje, no i jakimi środkami można to zrealizować.
Prowadzący warsztaty:
Andrzej Bersz – „Schody do Nieba”, model, fotograf, aktor
http://www.maxmodels.pl/model-schody_do_nieba.html
http://www.maxmodels.pl/fotograf-madcoy.html
Bartosz Grzywna – fotograf, filmowiec
http://grzywna.jimdo.com/
Rezultaty warsztatów
Fot. Sławek Patoka
Backstage
Fot. Krzysztof Odebralski
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.