25/12/2011
Znane marki – Barbour
Dzisiejszym wpisem chciałbym rozpocząć nowy cykl na blogu pod tytułem „Znane marki”. Jak sama nazwa wskazuje teksty będą dotyczyć znanych i cenionych marek, które miały/mają duży wpływ na modę męską. W każdym wpisie postaram się przedstawić historię marki, najważniejsze fakty, informacje techniczne. Rozpoczynam od marki o długiej i niezwykle ciekawej historii, o której z całą pewnością można powiedzieć, że miała i ma wpływ na modę męską – oto Barbour.
Historia marki Barbour rozpoczyna się w roku 1894. Wtedy to, w miejscowości South Shields rozpoczyna działalność sklep „John Barbour&Sons”. Podstawowym profilem działalności sklepu była sprzedaż wodoodpornych kurtek i płaszczy wykonanych z bawełny woskowanej. Klientami byli przede wszystkim rybacy i robotnicy portowi z rejonu Newcastle. Bawełna woskowana była znana już wiele lat wcześniej, natomiast nie była wykorzystywana w odzieży, lecz przede wszystkim przy produkcji plandek, namiotów itp. John Barbour postanowił wykorzystać ten rodzaj tkaniny do produkcji specjalistycznej odzieży roboczej, jeszcze wtedy nie przypuszczał, że jego produkty znajdą szersze zastosowanie. Z czasem, zalety jego wyrobów docenili także farmerzy, myśliwi, stajenni – wszyscy ci, którzy pracowali na wsi, w trudnych warunkach pogodowych, tak charakterystycznych dla brytyjskiego klimatu. Warto wspomnieć także, że podobnie jak wiele innych brytyjskich marek, również Barbour przez lata dostarczał produkty dla wojska. Ich nieprzemakalne płaszcze wykorzystywali m.in. marynarze brytyjskich łodzi podwodnych.
Legenda głosi, że stało się to za sprawą kapitana Georga Philipsa, który podczas II wojny światowej dowodził brytyjskim okrętem podwodnym HMS Ursula. Narzekał on na przestarzały ubiór przeznaczony na niepogodę, który składał się olejowanych kożuchów, które na deszczu i przy dużej wilgotności stawały się ciężkie. Pewnego deszczowego dnia spotkał swojego podwładnego, porucznika Lakina, zapalonego motocyklistę w jednoczęściowym kombinezonie z bawełny woskowanej od Barboura. Lakin zachwalał jego lekkość i nieprzemakalność, a kapitan Philips pomyślał, że przy drobnych zmianach ubiór taki będzie doskonałym rozwiązaniem dla personelu mostku łodzi podwodnej. Kapitan udał się do fabryki Barboura w South Shields i przekonał ich do wyprodukowania zmienionej wersji kombinezonu, jaki zobaczył u porucznika Lakina. Nowa wersja składała się z dwóch części – spodni i kurtki. Ubiór zaprojektowany przez kapitana Philipsa był ciepły, nieprzemakalny i stosunkowo lekki. Uniform o roboczej nazwie „Ursula” stał się podstawowym wyposażeniem marynarzy okrętów podwodnych Royal Navy. Produkowany był jeszcze przez kilka lat. Poniżej zdjęcie z roku, 1939 na którym po lewej stronie widać marynarza w uniformie Ursula wyprodukowanego przez Barbour, a obok współczesne zdjęcie z muzeum marynarki wojennej pokazujące autentyczny egzemplarz z końca lat 30. Warto zwrócić także uwagę, że dwóch pozostałych marynarzy z tego zdjęcia ma na sobie budrysówki, więc historia kurtki woskowanej i budrysówki ma to samo źródło – był to ubiór Royal Navy.
Po zakończeniu II wojny światowej nadwyżki z wojskowych magazynów trafiły do sprzedaży detalicznej. Co ciekawe, dwuczęściowy uniform Ursula stał się bardzo popularny wśród motocyklistów, których jednoczęściowy kombinezon 10 lat wcześniej był pierwowzorem dla „Ursuli” – historia zatoczyła koło. Górna część tego uniformu stała się także pierwowzorem dla woskowanych kurtek motocyklowych, w tym dla słynnego modelu International, który później przez wiele lat był wyjątkowo chętnie kupowany przez pasjonatów motorów. Poniżej zdjęcie z 1964 roku, na którym widać amerykańskiego aktora Steve’a McQueen’a odzianego w kurtkę International.
Model ten w kończącym się roku święcił swoje 75 urodziny i firma Barbour wypuściła na rynek limitowane edycje modelu International a także całą linię produktów dla których inspiracją był Steve McQueen.
Poza motocyklistami, kurtki od Barboura zdobywały uznanie wśród innych pasjonatów. Szczególnie upodobali je sobie miłośnicy polowań, wędkarstwa, jeździectwa a także zamożni właściciele wiejskich rezydencji. Kurtki Barboura stawały się wyznacznikiem dobrego stylu, zamożności i przywiązania do tradycji. Duży wpływ na takie pozycjonowanie marki miał także fakt, iż w roku 1974 marka Barbour uzyskała rekomendację księcia Edynburga („Royal Warrant by the Duke of Edinburgh”), a w latach 1982 i 1987 odpowiednio Królowej („Royal Warrant by Her Majesty the Queen” ) i księcia Walii („Royal Warrant by HRH the Prince of Wales”). Dzisiaj wszystkie kurtki tej marki oznaczone są herbami trzech członków brytyjskiej rodziny królewskiej. To powód do dumy, ale także zobowiązanie do utrzymywania najwyższej jakości.
Mimo upływu lat, posiadanie produktów Barboura nadal oznacza wejście do nieco snobistycznego świata tradycyjnych wartości i dobrego stylu. Jest to o tyle ciekawe, że dzisiaj marka Barbour nie należy do bardzo drogich i trudno dostępnych; można ją kupić w każdym większym mieście w Europie. Barbour niesie ze sobą szereg tradycyjnych wartości, o jakie trudno w obecnym świecie szybkiej konsumpcji (również tej modowej) i to jest jeden z głównych powodów nieustającego sukcesu i prestiżu tej marki.
Najbardziej znane i cenione produkty marki Barbour to nieprzemakalne kurtki woskowane. Kurtki te produkowane są w trzech wariantach: z materiału superlekkiego (4 uncje), lekkiego (6 uncji) i ciężkiego (8 uncji). Podstawowym surowcem do produkcji tych tkanin jest bawełna egipska. Obecnie produkcja marki Barbour rozproszona jest po całym świecie u podwykonawców (m.in. w Bułgarii), ale klasyczne kurtki woskowane produkowane są nadal wyłącznie w Wielkiej Brytanii, w miejscowości South Sheidls. Najpopularniejsze modele kurtek woskowanych to Beaufort, Border, Beadale, Moorland i International. Ich charakterystyczne cechy to m.in.: wysokiej jakości mosiężne suwaki z dużymi zębami, charakterystyczny okrągły uchwyt suwaka, mosiężne nity i zatrzaski, podszewka w kratę, kołnierz z brązowego sztruksu, obszerne kieszenie zewnętrzne. Woskowana kurtka od Barboura to zakup na lata, a nawet na dekady. Przy odpowiednim serwisowaniu posłuży nawet kilkadziesiąt lat. W Polsce usługi serwisowe (naprawa i woskowanie) wykonuje salon Kielmana w Warszawie i salony Barbour w Konstancinie-Jeziornie i we Wzgórzach Dylewskich. Oczywiście istnieje także możliwość wysyłki kurtki do serwisu w South Shields czy w Essen.
Większość modeli kurtek Barbour to klasyczne, dość szerokie fasony, aczkolwiek od kilku sezonów wprowadzane są także modele o sylwetce slim. Rozmiarówka kurtek zaczyna się od S a kończy na XXL. Poza kurtkami, w asortymencie Barbour znajdziemy m.in. spodnie, koszule, marynarki tweedowe, torby, szaliki, kaszkiety, krawaty wełniane, swetry, buty.
Poza znakomitą jakością, ogromną zaletą kurtek Barbour jest ich uniwersalność i ponadczasowość. Kurtka woskowana czy pikowana świetnie będzie się komponować zarówno z jeansami, jak i bardziej klasycznymi zestawami koordynowanymi, a nawet z mniej formalnymi garniturami.
Warto wspomnieć także o tym, iż ze względu na bardzo wysoką jakość produktów nie spotkamy na rynku podróbek marki Barbour - ich produkcja jest po prostu nie opłacalna, bo trudno jest stworzyć niskim kosztem imitację tak dobrego produktu; rozpoznanie podróbki byłoby banalnie proste.
W Polsce produkty marki Barbour można kupić m.in. u Kielmana, w sklepach Barbour w Konstancinie-Jeziornie, we Wzgórzach Dylewskich i w poznańskiej Galerii Malta a także w sklepach Peek&Cloppenburg i Van Graaf.
Historia marki Barbour rozpoczyna się w roku 1894. Wtedy to, w miejscowości South Shields rozpoczyna działalność sklep „John Barbour&Sons”. Podstawowym profilem działalności sklepu była sprzedaż wodoodpornych kurtek i płaszczy wykonanych z bawełny woskowanej. Klientami byli przede wszystkim rybacy i robotnicy portowi z rejonu Newcastle. Bawełna woskowana była znana już wiele lat wcześniej, natomiast nie była wykorzystywana w odzieży, lecz przede wszystkim przy produkcji plandek, namiotów itp. John Barbour postanowił wykorzystać ten rodzaj tkaniny do produkcji specjalistycznej odzieży roboczej, jeszcze wtedy nie przypuszczał, że jego produkty znajdą szersze zastosowanie. Z czasem, zalety jego wyrobów docenili także farmerzy, myśliwi, stajenni – wszyscy ci, którzy pracowali na wsi, w trudnych warunkach pogodowych, tak charakterystycznych dla brytyjskiego klimatu. Warto wspomnieć także, że podobnie jak wiele innych brytyjskich marek, również Barbour przez lata dostarczał produkty dla wojska. Ich nieprzemakalne płaszcze wykorzystywali m.in. marynarze brytyjskich łodzi podwodnych.
Legenda głosi, że stało się to za sprawą kapitana Georga Philipsa, który podczas II wojny światowej dowodził brytyjskim okrętem podwodnym HMS Ursula. Narzekał on na przestarzały ubiór przeznaczony na niepogodę, który składał się olejowanych kożuchów, które na deszczu i przy dużej wilgotności stawały się ciężkie. Pewnego deszczowego dnia spotkał swojego podwładnego, porucznika Lakina, zapalonego motocyklistę w jednoczęściowym kombinezonie z bawełny woskowanej od Barboura. Lakin zachwalał jego lekkość i nieprzemakalność, a kapitan Philips pomyślał, że przy drobnych zmianach ubiór taki będzie doskonałym rozwiązaniem dla personelu mostku łodzi podwodnej. Kapitan udał się do fabryki Barboura w South Shields i przekonał ich do wyprodukowania zmienionej wersji kombinezonu, jaki zobaczył u porucznika Lakina. Nowa wersja składała się z dwóch części – spodni i kurtki. Ubiór zaprojektowany przez kapitana Philipsa był ciepły, nieprzemakalny i stosunkowo lekki. Uniform o roboczej nazwie „Ursula” stał się podstawowym wyposażeniem marynarzy okrętów podwodnych Royal Navy. Produkowany był jeszcze przez kilka lat. Poniżej zdjęcie z roku, 1939 na którym po lewej stronie widać marynarza w uniformie Ursula wyprodukowanego przez Barbour, a obok współczesne zdjęcie z muzeum marynarki wojennej pokazujące autentyczny egzemplarz z końca lat 30. Warto zwrócić także uwagę, że dwóch pozostałych marynarzy z tego zdjęcia ma na sobie budrysówki, więc historia kurtki woskowanej i budrysówki ma to samo źródło – był to ubiór Royal Navy.
Po zakończeniu II wojny światowej nadwyżki z wojskowych magazynów trafiły do sprzedaży detalicznej. Co ciekawe, dwuczęściowy uniform Ursula stał się bardzo popularny wśród motocyklistów, których jednoczęściowy kombinezon 10 lat wcześniej był pierwowzorem dla „Ursuli” – historia zatoczyła koło. Górna część tego uniformu stała się także pierwowzorem dla woskowanych kurtek motocyklowych, w tym dla słynnego modelu International, który później przez wiele lat był wyjątkowo chętnie kupowany przez pasjonatów motorów. Poniżej zdjęcie z 1964 roku, na którym widać amerykańskiego aktora Steve’a McQueen’a odzianego w kurtkę International.
Model ten w kończącym się roku święcił swoje 75 urodziny i firma Barbour wypuściła na rynek limitowane edycje modelu International a także całą linię produktów dla których inspiracją był Steve McQueen.
Poza motocyklistami, kurtki od Barboura zdobywały uznanie wśród innych pasjonatów. Szczególnie upodobali je sobie miłośnicy polowań, wędkarstwa, jeździectwa a także zamożni właściciele wiejskich rezydencji. Kurtki Barboura stawały się wyznacznikiem dobrego stylu, zamożności i przywiązania do tradycji. Duży wpływ na takie pozycjonowanie marki miał także fakt, iż w roku 1974 marka Barbour uzyskała rekomendację księcia Edynburga („Royal Warrant by the Duke of Edinburgh”), a w latach 1982 i 1987 odpowiednio Królowej („Royal Warrant by Her Majesty the Queen” ) i księcia Walii („Royal Warrant by HRH the Prince of Wales”). Dzisiaj wszystkie kurtki tej marki oznaczone są herbami trzech członków brytyjskiej rodziny królewskiej. To powód do dumy, ale także zobowiązanie do utrzymywania najwyższej jakości.
Mimo upływu lat, posiadanie produktów Barboura nadal oznacza wejście do nieco snobistycznego świata tradycyjnych wartości i dobrego stylu. Jest to o tyle ciekawe, że dzisiaj marka Barbour nie należy do bardzo drogich i trudno dostępnych; można ją kupić w każdym większym mieście w Europie. Barbour niesie ze sobą szereg tradycyjnych wartości, o jakie trudno w obecnym świecie szybkiej konsumpcji (również tej modowej) i to jest jeden z głównych powodów nieustającego sukcesu i prestiżu tej marki.
Najbardziej znane i cenione produkty marki Barbour to nieprzemakalne kurtki woskowane. Kurtki te produkowane są w trzech wariantach: z materiału superlekkiego (4 uncje), lekkiego (6 uncji) i ciężkiego (8 uncji). Podstawowym surowcem do produkcji tych tkanin jest bawełna egipska. Obecnie produkcja marki Barbour rozproszona jest po całym świecie u podwykonawców (m.in. w Bułgarii), ale klasyczne kurtki woskowane produkowane są nadal wyłącznie w Wielkiej Brytanii, w miejscowości South Sheidls. Najpopularniejsze modele kurtek woskowanych to Beaufort, Border, Beadale, Moorland i International. Ich charakterystyczne cechy to m.in.: wysokiej jakości mosiężne suwaki z dużymi zębami, charakterystyczny okrągły uchwyt suwaka, mosiężne nity i zatrzaski, podszewka w kratę, kołnierz z brązowego sztruksu, obszerne kieszenie zewnętrzne. Woskowana kurtka od Barboura to zakup na lata, a nawet na dekady. Przy odpowiednim serwisowaniu posłuży nawet kilkadziesiąt lat. W Polsce usługi serwisowe (naprawa i woskowanie) wykonuje salon Kielmana w Warszawie i salony Barbour w Konstancinie-Jeziornie i we Wzgórzach Dylewskich. Oczywiście istnieje także możliwość wysyłki kurtki do serwisu w South Shields czy w Essen.
Większość modeli kurtek Barbour to klasyczne, dość szerokie fasony, aczkolwiek od kilku sezonów wprowadzane są także modele o sylwetce slim. Rozmiarówka kurtek zaczyna się od S a kończy na XXL. Poza kurtkami, w asortymencie Barbour znajdziemy m.in. spodnie, koszule, marynarki tweedowe, torby, szaliki, kaszkiety, krawaty wełniane, swetry, buty.
Poza znakomitą jakością, ogromną zaletą kurtek Barbour jest ich uniwersalność i ponadczasowość. Kurtka woskowana czy pikowana świetnie będzie się komponować zarówno z jeansami, jak i bardziej klasycznymi zestawami koordynowanymi, a nawet z mniej formalnymi garniturami.
Warto wspomnieć także o tym, iż ze względu na bardzo wysoką jakość produktów nie spotkamy na rynku podróbek marki Barbour - ich produkcja jest po prostu nie opłacalna, bo trudno jest stworzyć niskim kosztem imitację tak dobrego produktu; rozpoznanie podróbki byłoby banalnie proste.
W Polsce produkty marki Barbour można kupić m.in. u Kielmana, w sklepach Barbour w Konstancinie-Jeziornie, we Wzgórzach Dylewskich i w poznańskiej Galerii Malta a także w sklepach Peek&Cloppenburg i Van Graaf.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.