dior_ikona
joanna
03/06/2015

Moda damska w latach 50. Cz.I

W 1947 roku w Paryżu, Christian Dior (1905-1957) tworzy genialną kolekcję natychmiast okrzykniętą „New Look”. Proponuje zupełnie nową kobiecą sylwetkę o zarysie klepsydry

Mały żakiecik z talią osy (ponownie wróciły gorsety, tyle że w wersji „minii” – pasa wokół talii), baskinką, idealnie dopasowany z wyeksponowaną linią biustu. Do tego spódnica z klosza tuż za kolano, na wielu warstwach halek. A jako dodatki: rękawiczki, malutki kapelusik i torebka-pudełko trzymana w dłoni. Dopełnieniem wizerunku był makijaż: oczy mocno podkreślone czarną kreską i czerwone usta.
Po okrutnych latach wojny ta eksplozja kobiecości, powrót przepychu, szelest halek i jedwabiu rozkloszowanych spódnic, pończochy i szpilki wydawały się czymś niezwykłym. Kolekcja Diora była z pewnością ucieleśnieniem marzeń każdej kobiety. Dior błyskawicznie odniósł sukces i zapoczątkował modę na całą dekadę lat 50. Kobiety musiały czuć się rozkosznie dekadencko, oglądając zarówno tę kolekcję, jak i nosząc ubrania nią inspirowane – szczególnie po latach racjonowania wszystkiego – w tym również tkanin.
Jaki był „oddźwięk” kolekcji Diora na świecie, a jaki u nas, w powojennej Polsce? Zapraszam na kolejne odcinki historii mody.

Agnieszka Jelonkiewicz,
konsultantka wizerunku, historyk sztuki, ekspert z dress code’u.  Jedna z bohaterek książki „Sukces jest kobietą! Piękna twarz biznesu”. Szkoli Zarząd i naczelne kierownictwo firm z profesjonalnej autoprezentacji i etykiety w biznesie.
Przygotowuje wizerunek medialny ekspertów i rzeczników prasowych.  Prowadzi zajęcia dydaktyczne dla młodzieży i grona pedagogicznego.

Akademia Stylu Agnieszki Jelonkiewicz
FB Akademia Stylu Agnieszki Jelonkiewicz

dior_ikona
dior_ikona

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.