Również nominowana po raz drugi, do dotychczasowych sukcesów dopisała kolejne ważne międzynarodowe wydarzenie: poprowadziła swój zespół {oh!} Orkiestra Historyczna w niemieckiej premierze opery Leonarda Vinciego „Gismondo, re di Polonia” na prestiżowym festiwalu Bayreuth Baroque w zabytkowym teatrze barokowym, ze słynnym kontratenorem Maksem Emanuelem Cenciciem w roli tytułowej. Ukazała się też wcześniej nakładem firmy Parnassus Arts płyta z tym dziełem, które muzycy wykonali wcześniej w Gliwicach (prawykonanie współczesne), Theater an der Wien, w moskiewskiej Sali im. Czajkowskiego i wreszcie na warszawskim festiwalu Eufonie.
Martyna Pastuszka urodziła się w 1980 r. w Rudzie Śląskiej. Wychowana w muzycznej rodzinie, w 2004 r. ukończyła Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie skrzypiec współczesnych, jednak jeszcze w czasie studiów zainteresowała się historycznymi praktykami wykonawczymi i w 2001 r. nawiązała trwającą ponad 15 lat współpracę z czołowym wówczas polskim zespołem barokowym Arte dei Suonatori. W późniejszych czasach jako kameralistka, solistka lub gościnny koncertmistrz współpracowała z francuskimi orkiestrami barokowymi Le Cercle de l’Harmonie i Le Concert de la Loge z Paryża, Le Concert Lorrain z Metz, Le Parlement de Musique ze Strasburga, Collegium Marianum i Collegium 1704 z Pragi, Hofkapelle z Monachium i NeoBarock z Kolonii. Prowadzi klasę skrzypiec barokowych w Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Akademii Sztuk Muzycznych im. Leoša Janaka w Brnie. W 2017 r. obroniła doktorat. Swój zespół {oh!} Orkiestra Historyczna założyła w 2012 r.; występowała z nim na festiwalach polskich (m.in. Misteria Paschalia, Kultura Natura, Chopin i Jego Europa) i zagranicznych.
Wspomniany wcześniej „Gismondo” Vinciegp to już trzecie w historii orkiestry prawykonanie współczesne opery barokowej, po „Didone abbandonata” Domenica Sarriego i „Arminio” Johanna Adolfa Hassego. Partyturę „Gismonda” Martyna Pastuszka odnalazła w 2017 r. w zdigitalizowanych archiwach berlińskiej Singakademie i od razu pojawił się pomysł, by współczesnym prawykonaniem tej opery uczcić setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, co zrealizowano we wrześniu 2018 r. w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej All’Improviso w Teatrze Miejskim w Gliwicach.
Fot. Leszek Zych/Polityka
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.