Bieszczadzka_Ciuchcia_ikona
Fot. archiwum prywatne
Kalina Samek
03/11/2013

Bieszczadzka ciuchcia

Bieszczadzka Kolejka Leśna jest dziś, oprócz wspaniałych krajobrazów, jedną z głównych atrakcji Bieszczad. Kolejka ma się świetnie dzięki grupie pasjonatów z fundacji, którzy tchnęli w nią nowe życie

Kolejka jeździ na trasie Majdan – Przysłup – Majdan, a także Majdan – Balnica – Majdan. Właśnie w Majdanie znajduje się główna stacja bieszczadzkiej kolei wąskotorowej. Kolejka, która dziś służy za atrakcję turystyczną, od końca XIX wieku służyła mieszkańcom jako ważna trasa komunikacyjna. Kolejka powstała z potrzeby transportowania drewna. W związku z tym, że sieć drogowa była kiepskiej jakości i rzadka, a rzeki nie nadawały się do spławu, kolejka wydawała się idealnym rozwiązaniem. W latach 70. XX wieku znaczenie kolejki, w związku z tańszym transportem samochodowym i liczną siecią utwardzonych dróg leśnych, zaczęło maleć. W listopadzie 1994 r. kolejkę wyłączono z eksploatacji. Odżyła trzy lata później, już tylko jako atrakcja turystyczna.

Trasa kolejki jest niezwykle malownicza, zwłaszcza jeśli trafimy na słoneczny dzień: lasy, polany, strumyki, wąska górska dolina w Balnicy przy granicy ze Słowacją, dolina Solinki, itd. Ogromną rolę w popularyzowaniu tej atrakcji Bieszczad spełniła Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, która dzięki uzyskanym z UE środkom jest w stanie modernizować stacje kolejki i zabytkowy tabor.

Na stacji w Majdanie, znajduje się również stary budynek stacji, w którym można obejrzeć zabytkowe, historyczne eksponaty związane z latami funkcjonowania kolejki. W tym sezonie turystycznym na tory powrócił legendarny parowóz Kp-4. To właśnie dzięki niemu BKL zyskała przydomek „bieszczadzkiej ciuchci”.

Bieszczadzka_Ciuchcia_ikona
Bieszczadzka_Ciuchcia_ikona

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.