Prokrastynacja to zjawisko polegające na odkładaniu na później zadań, które nie wiążą się z natychmiastową nagrodą i uczuciem przyjemności. O zjawisku tym można mówić wtedy, gdy nie występują żadne realne przeszkody, które utrudniałyby rozpoczęcie pracy. Podstawową pułapką prokrastynacji jest przekonanie, że odłożenie zadania o kilka minut nie wiąże się z poważnymi konsekwencjami. Zazwyczaj osoby skłonne do prokrastynacji zamiast wykonać zaplanowane działania oddają się drobnym przyjemnościom. Większość tych czynności jest na tyle krótka, że powoduje jedynie nieznaczne opóźnienie. Mimo to decyzja o odłożeniu zadania zaburza poważnie harmonogram pracy. Niejednokrotnie prokrastynacja przejawia się również w przedłużaniu pracy nad mniej istotnymi zadaniami w celu jak największego odroczenia zadania głównego. Przykładem może być pracownik, który przed rozpoczęciem pracy nad raportem postanawia sprawdzić skrzynkę e-mailową. W momencie przeczytania wszystkich przychodzących wiadomości decyduje, że warto rozprawić się z zalegającym na koncie spamem i oczyścić skrzynkę odbiorczą. Gdy już to uczyni, postanawia uporządkować również pulpit. Po kilku godzinach pracownik ma nieskazitelny porządek w komputerowych plikach, niestety nie ma już czasu na napisanie raportu.
Pracownicy dotknięci prokrastynacją są wyjątkowo uciążliwi dla pracodawców. Pracują mniej i rozpoczynają pracę później. Osoby takie, oderwane od zadania, nie są w stanie do niego powrócić. Kończąc jeden projekt, nie potrafią przejść do następnego. Mają też skłonność do odwlekania w czasie trudnych decyzji. Powoduje to ciągłe przestoje w pracy i marnowanie czasu. Taka sytuacja przekłada się na gorsze wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Dodatkowo prokrastynacja źle wpływa na samego pracownika. Powoduje, że jest on sfrustrowany i nerwowy. Każda kolejna porażka w walce z prokrastynacją pogłębia w nim przekonanie o braku kompetencji.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.