Dwujęzyczność w dzieciństwie wpływa na strukturę rozwijającego się mózgu – potwierdziły badania brytyjskich i amerykańskich naukowców, udostępnione przez repozytorium PsyArXiv.
Badacze z University of Reading i Georgetown University analizowali obrazy mózgu, przedstawiające strukturę istoty szarej u 711 osób oraz strukturę istoty białej u 637 osób w wieku od 3 do 21 lat.
Zaobserwowano, że bilingwizm wpływał na trajektorie rozwoju niektórych obszarów mózgu. Choć w okresie dzieciństwa objętość istoty szarej z mózgu w sposób naturalny zaczyna się zmniejszać, przy czym następuje zwiększenie jej gęstości, u osób dwujęzycznych proces ten przebiegał wolniej. Różnice te dotyczyły zwłaszcza obszarów związanych z przetwarzaniem języka i kontrolą dotyczącą języka używanego w danej sytuacji. Dwujęzyczność związana była ponadto z większą integralnością włókien istoty białej w wieku dojrzewania.
„Bilingwizm wydaje się sprawiać, że te obszary mózgu są bardziej odporne na zmiany zachodzące podczas rozwoju” – komentuje dr Michael Ullman, współautor analizy.
Podczas kolejnych badań naukowcy zamierzają skoncentrować się na lepszym poznaniu wpływu dwujęzyczności na proces starzenia się mózgu i funkcje poznawcze u seniorów.
koc/ zan/, PAP Nauka w Polsce
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.