„Pamiętajmy, że już na etapie rekrutacji telepracownika możemy zdecydować o powodzeniu naszego projektu” – mówi Agnieszka Młodzikowska, psycholog i terapeuta z Perfect In – Centrum Terapii i Rozwoju Osobowości. – „Istotne jest to, że nasz przyszły pracownik będzie wykonywał obowiązki w oderwaniu od współpracowników, bez ‘wizualnej’, bezpośredniej kontroli i nadzoru przełożonego. W związku z tym będzie musiał sprostać sytuacji pogodzenia dwóch typów działalności w jednym miejscu, czyli życia rodzinnego z zawodowym”.
Czy na każdym stanowisku można pracować zdalnie?
Według psycholog i terapeuty Agnieszki Młodzikowskiej praktycznie na wszystkich stanowiskach niższego i średniego szczebla – wymagających komunikacji za pomocą nowych technologii – można pracować zdalnie. – „W takiej formie możemy zatrudniać m.in.: handlowców, programistów, grafików, księgowych, pracowników kreatywnych, artystów, analityków, PR-owców, marketingowców, administratorów. Zdarza się także, że zdalnie pracują menadżerowie wyższego szczebla oraz kadra zarządzająca – wówczas częściej mówimy o telepracy zamiennej lub mobilnej”.
Jakie cechy powinien mieć idealny kandydat?
„Przede wszystkim powinna to być osoba samodzielna w działaniu i zarządzaniu czasem pracy, elastyczna, a zarazem dostępna” – twierdzi Agnieszka Młodzikowska z Perfect In – Centrum Terapii i Rozwoju Osobowości. Według eksperta „ważny jest też wysoki stopień motywacji do pracy, aktywność i zaangażowanie. Te wszystkie cechy powinny dobrze wpłynąć na wydajność telepracownika”.
Na jakich aspektach powinna skupić się osoba przeprowadzająca rekrutację telepracownika?
Zdaniem Agnieszki Młodzikowskiej „rekruter powinien mieć na uwadze następujące obszary: Czy osoba aplikująca będzie dobrze wykonywała swoje obowiązki na danym stanowisku pracując w domu? Czy ma już doświadczenie w pracy zdalnej? Jeśli tak, jakie widzi zalety, a jakie wady takiej formy współpracy, a jeśli nie, to jakie jest jej wyobrażenie na temat pracy z domu?”. Zgodnie z opinią eksperta ważne jest również to „w jakim wieku jest kandydat i jakie ma doświadczenia zawodowe? Czy ma możliwość ‘telepracowania’ pod względem lokalowym (fizyczne miejsce do pracy np. w domu, a może w kawiarni)? Czy jest wystarczająco zmotywowany i czy ma wystarczająco dużo energii, aby wykonywać tę pracę? I co ważniejsze – czy jest w stanie pogodzić życie zawodowe i prywatne?”.
W rozmowie z telepracownikiem musimy być trochę psychologami, nawet jeśli nie mamy takiego przygotowania – radzi Agnieszka Młodzikowska z Perfect In – musimy uświadomić kandydata, jakie mogą być zagrożenia, ograniczenia telepracy, np. brak kontaktów osobistych ze współpracownikami, brak możliwości podzielenia się problemami dnia codziennego, ale z drugiej strony duża elastyczność godzin pracy i swoboda”.
Jakie są główne korzyści dla firmy wynikające z zatrudniania telepracowników?
- redukcja kosztów związanych z zajmowaną powierzchnią biurową,
- oszczędność czasu i stresu związanego z dojazdami do i z pracy,
- zadowolenie pracownika,
- możliwość pracy w dogodnym dla siebie (ale też dla firmy) czasie daje szansę na osiągniecie balansu między pracą a życiem osobistym.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.