kobieta_ikona_123_2014
Karina Maciorowska
05/06/2015

Kto zechce Y-greka?

Konkurencja o talenty przybiera na sile, a firmy przykładają coraz większą wagę do rekrutacji najmłodszych uczestników rynku pracy. Aby przyciągnąć wartościowych przedstawicieli pokolenia Y, wiele firm być może będzie musiało zmienić podejście do pracowników – wynika z badania PwC


PwC przeprowadziło badanie na grupie blisko 4,8 tys. studentów i absolwentów. Zapytano ich m.in. co jest dla nich najważniejsze w wyborze pierwszego stażu lub pracy, jakie mają oczekiwania wobec firm i jak widzą swoją karierę.
Najważniejsza okazała się możliwość wysepcjalizowania się w konkretnej dziedzinie, zaraz za specjalizacją idzie możliwość ciągłego rozwoju kariery zawodowej.
Ważne lub bardzo ważne były rozmaite formy rozwoju osobistego, przede wszystkim: szkolenia w firmie (blisko 95 proc. badanych uznało je za istotne), możliwość wykonywania różnych zadań (83 proc.), współpraca z doświadczonym opiekunem – coachem lub mentorem (77 proc.) oraz dofinansowanie dalszego kształcenia akademickiego (76 proc.).
Przedstawiciele pokolenia Y (mianem tym socjologowie określają pokolenie wyżu demograficznego z lat 80. XX w., nazywane jest również „pokoleniem Milenium”, lub „następną generacją” – grupa mlodych ludzi doskonale zoriernowana z nowościach z zakresu mediów i technologii cyfrowych, wykształconych, posiadających wysokie wymagania względem pracodawców) – liczą w dużej mierze na indywidualne podejście szefa do ich ścieżki zawodowej, w szczególności cenią programy coachingu lub mentoringu, bo dzięki nim na bieżąco mają informację, co mogą poprawić, nad czym popracować. Ważne są też dla nich informacje o firmie, w której zamierzają pracować. Te muszą być jasne, przejrzyste i dostępne w sieci – najlepiej na często aktualizowanej stronie www danej firmy, na portalach społecznościowych typu Facebook czy Goldenline. Dla młodych bardzo ważna jest też opinia o pracodawcy – referencje wystawione przez znajomych liczą się często bardziej niż jakiekolwiek rankingi.
Od coacha studenci i absolwenci wymagają odpowiedniego podejścia, w tym dużej otwartości i tolerancji. Bo młodzi kwestionują utarte sposoby postępowania, szukają nowych możliwości wykonywania obowiązków oraz ciekawych wyzwań.
Jest też grupa osób, która chciałaby sprawdzić się w różnych rolach, w tej samej lub różnych firmach (ok. 39 proc. osób badanych). Właśnie dla nich atrakcyjne są angaże o charakterze rotacyjnym, dające możliwość się realizowania się w różnych obszarach i współpracy z licznymi przełożonymi i współpracownikami.
- Zmiany na rynku pracy wywołane przez pokolenie Y są faktem. Aby dziś zainteresować i utrzymać w firmie młodych pracowników odpowiadających poszukiwanym profilom, nie wystarczy tylko dobrze płacić. Należy zadbać o atmosferę pracy oraz stworzyć taką kulturę organizacyjną, z którą pracownicy mogą się identyfikować także na poziomie swoich indywidualnych przekonań i wartości – podkreśla Katarzyna Sowińska-Bonder, menedżer w zespole HR Consulting w PwC. – Nie tylko pracodawcy oczekują osób gotowych do nieustannych zmian i podejmowania nowych wyzwań, ale również kandydaci liczą na elastyczne podejście firm i wychodzenie z indywidualną ofertą rozwojową odpowiadająca ich profilowi i ambicjom.
kobieta_ikona_123_2014
kobieta_ikona_123_2014

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.