W przypadku kobiet trend jest jeden: POWER. #womenpower, #girlspower, #gogirls to hashtagi, które towarzyszą codziennym aktywnościom kobiet i sprawom dla nich ważnym. To też hashtagi utrzymane w duchu „empower women” (wzmacniania pozycji społecznej kobiet), który jest globalnym, silnie rozwijającym się nurtem.
Women Power Index 2017 to pierwsza na rynku analiza używania tych hashtagów przez Polki i Polaków w ich kanałach na Instagramie, Facebooku oraz na Twitterze. Index powstał w oparciu o analizę ilościową i jakościową postów w polskich mediach społecznościowych opublikowanych w 2016 roku, a także w oparciu o badanie ankietowane przeprowadzone w 2017 roku.
– Premiera Women Power Index 2017 odbywa się dwa miesiące po narodzinach akcji #metoo, która otworzyła kolejny rozdział #womenpower; miesiąc po przyznaniu przez magazyn Time honorowego tytułu ”Człowieka Roku 2017” kobietom, które zapoczątkowały tę akcję; kilka dni po inauguracji inicjatywy „Time’s up” i na kilka dni przed ceremonią rozdania Złotych Globów, podczas której aktorki i kobiety związane z przemysłem filmowym i inicjatywą Time’s up zapowiedziały, że ubiorą się na czarno. Z miesiąca na miesiąc #women- i #girlspower pojawia się w nowych kontekstach, które kształtują rzeczywistość i wpływają na świat biznesu oraz marek. To będzie nabierać na mocy – podkreśla Joanna Stopyra–Fiedorowicz, psycholog społeczny, współautorka WPI 2017.
Women Instragram Power
16 224 to łączna liczba postów opublikowanych w 2016 roku przez Polaków w social media, które zawierały przynajmniej jeden z analizowanych w raporcie hashtagów: #womenpower, #girlspower, #gogirls, #gogirl, #empowerwomen, #siłakobiet i #strongwomen. Zdecydowanie najwięcej publikowano na Instagramie (85,88%) i – co nie dziwi – wśród publikujących dominują kobiety (96%).
Większość postów i komentarzy opublikowanych przez mężczyzn można określić jako wyraz poparcia dla kobiet (głównie wsparcie Czarnego Protestu). Panowie w pojedynczych wpisach dopingowali również kobiety w osiąganiu swoich celów.
WomenPower w oczach kobiet i mężczyzn
Feminizm, feministki, siła kobiet, silne, energiczne kobiety sukcesu, aktywne i niezależne – to najczęstsze określenia, jakimi zarówno kobiety i mężczyźni przywołują definiując womenpower. Z jednej strony to napawa optymizmem, ponieważ w swojej istocie womenpower, który wpisuje się w globalny nurt empower women, komunikuje właśnie te wartości, na które obie płcie zwróciły uwagę najczęściej. Z drugiej jednak strony, w tych skojarzeniach nie ma w ogóle wskazań na relacje (matki- córki, siostry czy przyjaciółki), a które – jak wynika z Women Power Index 2017 – występują również przy hashtagu womenpower.
Co piąty badany zadeklarował, że womenpower zauważa w mediach. Warto w tym miejscu podkreślić, że ogólnopolskie media od kilku lat poświęcają uwagę zmianom ról i utartych wzorców, jakie dotyczą obu płci. Womenpower w IT dostrzegają najczęściej najmłodsi respondenci – 24% kobiet w wieku 15–18 lat oraz 21% ich męskich rówieśników. Te statystyki mocno wyróżniają się na tle pozostałej grupy respondentów, których odpowiedzi oscylowały między 2 a 11% w zależności od płci i wieku.
To jasny sygnał dla wszystkich fundacji, uczelni i organizacji, które w ostatnich latach bardzo aktywnie zaangażowały się w działania na rzecz przyciągania kobiet do świata IT. 23% kobiet w wieku 45–54 lat zauważa womenpower w postawie i zachowaniu współczesnych kobiet. Jest to najwyższy procent wskazań na ten obszar. Ale zauważają go również kobiety najmłodsze, w wieku 15-18 lat oraz te w wieku 25-34 (po 21% wskazań), a także mężczyźni w wieku 55+ (również 21% wskazań).
Analizowane w WomenPower Index 2017 hashtagi pojawiają się w wielu kontekstach. Na ich tle szczególnie mocno wyróżniają się trzy. Pierwszy dotyczy zdrowego tzw. fit stylu życia, który obejmuje m.in. treningi na siłowni, metamorfozy ciała, motywowanie do aktywnego stylu życia, rekomendacje zdrowych posiłków.
Drugi najsilniejszy kontekst to fala protestów kobiet związanych z ustawą zakazującą aborcji. Selfie & Social Power to trzeci główny kontekst używania analizowanych hashtagów przez Polki w 2016 roku.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.