rolandlakismale1
Kobiety coraz częściej stawiają na rozwój osobisty / fot. Rolandlakis/Flickr
Ela Prochowicz
15/10/2010

Szkolenia są kobietą!

Stałe podnoszenie kwalifikacji dotyczy nie tylko osób, które poszukują pracy, ale także tych, które znalazły już wymarzoną posadę. Rozwój własnych kompetencji to jedna z najlepszych inwestycji, gdyż podnosi naszą wartość na rynku pracy i atrakcyjność dla pracodawcy – radzi Sylwia Sędrowicz z firmy szkoleniowej Job Trainings (Grupa Job).

EksMagazyn: Studia czy szkolenie?

Do tego, że warto nieustannie doszkalać swoje umiejętności chociażby na kursach językowych nie trzeba już chyba nikogo przekonywać. Można także skorzystać z ofert uczelni wyższych i odbyć roczne, bądź dwuletnie studia podyplomowe. Takie studia zazwyczaj nie kolidują z naszą pracą, ponieważ zajęcia odbywają się w weekendy. To dobra okazja do poszerzenia swoich kompetencji, zdobycia niezbędnych uprawnień czy zapoznania się z nowymi trendami w dziedzinie, w której się specjalizujemy.

Ale można to zrobić szybciej?

Jednak najbardziej popularną i przystępną metodą podnoszenia kwalifikacji są kilkudniowe szkolenia dla pracowników. Ich głównym celem jest doskonalenie m.in. kompetencji miękkich. Przeprowadzane są w formie otwartej – dla klientów indywidualnych, bądź w formie zamkniętej np. dla całego zespołu bądź działu firmy. Zakres tematyczny szkoleń jest bardzo szeroki, a zawrotna ilość firm oferujących takie kursy pozwala wybrać najbardziej interesująca nas ofertę: Kursy przygotowane są dla wyspecjalizowanych stanowisk od asystentki zarządu, poprzez informatyka, prawnika do pracownika administracji, działu marketingu lub kadr. Istnieje jednakże szereg szkoleń o tematyce bardziej ogólnej, przydatnej dla wielu profesji.

Coś specjalnie dla handlowców?

Osoby, które pracują w działach handlowych i mają stały kontakt z klientami systematycznie doskonalą swoje umiejętności na szkoleniach sprzedażowych. Podczas takich zajęć uczestnicy analizują poszczególne elementy procesu sprzedaży, aby efekt końcowy był jak najbardziej satysfakcjonujący. Dowiadują się jak zbierać informację o kliencie, pozyskiwać nowych i wzbudzić w nich zaufanie. Prezentowane są także metody radzenia sobie z tzw. klientem trudnym oraz zasady budowania i podtrzymywania relacji handlowych. Dodatkowym zagadnieniem może być pozyskiwanie klientów konkurencji lub umiejętne prowadzenie rozmów handlowych przez telefon.

Co jeszcze można podszkolić?

Dla osób, które wykonują prace zespołowe z całą pewnością przydatne okażą się warsztaty rozwijające kompetencje komunikacyjne. Jak rozwiązywać konflikty? Jak współpracować, a nie rywalizować? Jak negocjować? To właśnie podstawowe tematy poruszane na szkoleniach dla zespołów. Takie warsztaty uczą efektywnej komunikacji w otoczeniu zawodowym, budowania przekazów z wykorzystaniem komunikacji werbalnej i niewerbalnej, aktywnego słuchania, precyzyjnego wyrażania poglądów i zadawania pytań.

A co z kobietami na stanowiskach kierowniczych?

Istnieje także szereg kursów dla kadry zarządzającej i menedżerów. Powodzenie wielu projektów zależy przede wszystkim od sprawnego zarządzania zespołem, odpowiedniej motywacji pracowników i ich kreatywności. Istotne jest zatem, aby kadra menadżerska nieustannie podnosiła swoje kwalifikacje z zakresu kierowania podwładnymi, rozwiązywania konfliktów oraz umiejętnego motywowania pracowników. Szkolenia dla menadżerów uczą zarządzania czasem i projektami, przeprowadzania motywujących rozmów oceniających oraz inteligencji emocjonalnej w zarządzaniu zasobami ludzkimi: Wbrew pozorom szkolenia tego typu adresowane są już nie tylko do managerów pracujących w biurach. Co raz częściej obejmuje się nimi także brygadzistów czy tzw. managerów liniowych, którzy kierują pracą zespołów produkcyjnych. Również oni potrzebują rozwijać swoje kompetencje w zakresie zarządzania zespołem, motywacji podwładnych czy po prostu budowania własnego autorytetu lidera. Tym bardziej, że niejednokrotnie osoby pełniące funkcje kierownicze na produkcji same wcześniej pracowały jako zwykły personel. Dlatego takie szkolenia są dla nich naprawdę cenne.

A rozwój osobisty? Jest równie ważny co kompetencje?

Każdy pracownik, niezależnie od zajmowanego stanowiska, skorzysta na uczestnictwie w szkoleniach kształtujących umiejętności osobiste takie jak : kreatywność, zarządzanie czasem czy asertywność. Wartościowe okażą się także kursy kształtujące umiejętności organizacyjne. Efektywne zarządzanie projektami, skuteczne metody radzenia sobie ze stresem czy sztuka autoprezentacji to z całą pewnością przydatne kompetencje.

Wysyłając nas na szkolenie, pracodawca też zyskuje…

Szkolenia to niezliczone korzyści nie tylko dla pracowników, którzy chcą nieustannie podnosić swoje kwalifikacje i zyskać awans, ale także dla pracodawców. Wysoce wyspecjalizowany pracownik zwiększa efektywność firmy, a także pozytywnie wpływa na jej wizerunek. Przeprowadzanie szkoleń nie musi być dużym obciążeniem dla firm, jeśli skorzystają z oferty Europejskich Funduszy Społecznych. Dzięki EFS pracodawcy mogą podnosić kwalifikacje swojej kadry w sposób bezpłatny, bądź przy niewielkim nakładzie kosztów własnych.

rolandlakismale1
rolandlakismale1

Komentarze Dodaj komentarz (1)

  1. Dagmara 27/01/2019 07:59

    CytujSkomentuj

    Dobrze że Unia oferuje rozwój na tak wielu poziomach. Ja również kiedyś skorzystałam z kilku szkoleń tematycznych, za które bym musiała bardzo dużo zapłacić a tu dzięki tejże możliwości, mogłam z nich skorzystać zupełnie za darmo. Polecam :)

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.