„Chcę stworzyć firmę, która odniesie sukces”, „Chcę znaleźć czas na życie rodzinne”, „Chcę zmienić pracę na satysfakcjonującą”, „Chcę ułożyć sobie stosunki z bliskimi mi ludźmi” – te i podobne zdania przypominają zapewne wielu z nas o własnych, dotąd niezrealizowanych planach i marzeniach. Czy do ich realizacji potrzebne magiczne sztuczki? Nie, wystarczy dobry coach.
Dla osobowości i kariery
Według specjalistów z firmy Sedlak & Sedlak, coaching to temat coraz bardziej popularny w środowiskach biznesowych, wśród indywidualnych klientów oraz wśród osób zainteresowanych karierą, jako doradca. Sam coaching jest definiowany przez ICF (International Coach Federation Polska), jako „interaktywny proces, który pomaga pojedynczym osobom lub organizacjom w przyspieszeniu tempa rozwoju i polepszeniu efektów działania”. Zakres coachingu może obejmować różne sfery życia, od zdrowia i finansów przez relacje interpersonalne aż do rozwoju kariery lub biznesu. Coaching jest skuteczny, gdyż dzięki niemu „klienci ustalają konkretniejsze cele, optymalizują swoje działania, podejmują trafniejsze decyzje i pełniej korzystają ze swoich naturalnych umiejętności”. Dla niektórych coaching jest sposobem na wprowadzenie zmian w życiu, a dla innych metodą na zarabianie.
O ile zaledwie 1/10 coachów uważa obszar kariery za swoje podstawowe pole działania, o tyle w trakcie sesji tematy okołozawodowe pojawiają się znacznie częściej. Może to wynikać z bezpośredniego wnoszenia tematów do rozmowy przez klientów.
Uda się i Tobie!
„Jeśli coś udało się chociaż jednej osobie na świecie, to Tobie też może się udać” – to podstawowa zasada ludzi, którzy zajmują się coachingiem na co dzień. Coaching przyszedł do nas zaledwie kilka lat temu z Zachodu. Dla wielu, którzy zetknęli się z tym pojęciem, kojarzy się on wyłącznie z biznesem i podnoszeniem wydajności w pracy. I owszem, kursy z osobistymi trenerami to dla wielu menedżerów coraz powszechniejsza forma doskonalenia zawodowego i rozwoju. Ale coaching może dotyczyć niemal każdej dziedziny życia. – To pewien styl zarządzania swoimi działaniami, to wyznaczenie sobie celów i dążenie do ich realizacji przy pomocy osobistego trenera – wyjaśnia Maciej, coach prowadzący zajęcia w krakowskiej Wszechnicy UJ.
Według raportu „Coachowie – Polska i Europa” sporządzonego przez Polską Izbę Szkoleniową zawód ten będzie niedługo wykonywało w naszym kraju ponad 3 tys. osób. Wartość rynku coachingowego będzie oscylowała wokół 33-34 mln zł. Coaching bowiem nadal jest w Polsce w fazie rozwoju i coraz więcej osób interesuje się tym nowym zawodem.
Według statystyk organizacji szkolących coachów, na świecie jest ich ok. 60 tys. Jedna trzecia tej liczby działa w Europie. W Polsce certyfikowanych szkoleniowców można naliczyć ok. tysiąca, ale liczba ta ciągle rośnie. Według raportu „Szkoła dla Coacha” opierającego się na danych szkół i stowarzyszeń coachingowych, połowa polskich szkoleniowców nie ukończyła 30 lat, a 40 proc. mieści się w przedziale wiekowym 40 – 50 lat.
Mimo rosnącej popularności, nie jest to jednak zawód dla każdego. Sami trenerzy podkreślają, że cechy obowiązkowe, którymi powinna charakteryzować się osoba z ambicjami trenerskimi, to oczywiście komunikatywność, cierpliwość, dokładność, życzliwość i szacunek w stosunku do innych ludzi. Dobry coach powinien lubić ludzi i chcieć się rozwijać. Konieczna jest też umiejętność obserwacji i wyciągania wniosków, powinien też posiadać duże umiejętności dydaktyczne i komunikacyjne niezbędne w procesie przekazywania wiedzy i kształtowania umiejętności.
Jak zostać przywódcą dusz?
Studium Coacha, Akademia Coacha, Szkoła Coacha – wybór jest szeroki. Można się tego nauczyć i nabyć praktycznych umiejętności w wybranej szkole. Jedynym minusem jest fakt, iż w Polsce na ten moment nadal nie ma ujednoliconej polskiej certyfikacji, więc wybór szkoły jest wolnym wyborem, trochę obarczonym niepewnością i ryzykiem.
Szkół i uczelni przygotowujących do zwodu coacha jest w Polsce kilkanaście. Oferta zaczyna się od studiów podyplomowych (2 – 3 tys. zł), poprzez szkolenia polskich filii międzynarodowych organizacji, takich jak International Coaching Community (ICC), czy International Coaching Federation (ICF), których cena sięga kilkunastu tysięcy. Czas trwania kursów, podobnie jak ich cena, mogą się od siebie różnić – występują zarówno krótkie, kilkudniowe, jak i długie, 2 letnie.
Na co się zatem zdecydować? – Międzynarodowe organizacje mają wypracowaną ofertę edukacyjną dla przyszłych coachów, określone zasady etyczne. Są sprawdzone wieloletnią obecnością na rynku – zauważa Robert Milczarek, psycholog biznesu, trener-konsultant z IDES Consultants Polska. – Na stronach ICC i ICF można znaleźć listę certyfikowanych coachów, od których można uczyć się zawodu. Oczywiście, przy wyborze coacha warto również skorzystać z marketingu szeptanego i udać się do osoby sprawdzonej i polecanej przez zadowolonych klientów – dodaje.
– Najlepiej uczyć się od najlepszych, a przede wszystkim odkryć w sobie naturalne umiejętności predyspozycje do wykonywania tego zawodu – mówi Robert Milczarek. – Bo coach musi być przede wszystkim dobrym słuchaczem, zadawać pytania kierunkujące na dalszy rozwój, umieć prowadzić dialog z drugim człowiekiem i mieć spory kapitał doświadczeń życiowych. Obserwuję tendencję, że coraz młodsze osoby interesują się tym zawodem. Oczywiście, wszystko weryfikuje rynek, jednak osobiście uważam, że, aby skupić się maksymalnie na rozwoju klienta, ów kapitał życiowych doświadczeń jest niezwykle cenny – podkreśla
Powołanie czy nisza?
Monika coachem jest od niedawna. Jak mówi, ją samą, „dobre okoliczności”, które zaprowadziły ją do wykonywania tego zawodu, odnalazły we właściwym momencie jej życia. – Trafiłam do Studium Coacha w GWPS. Tam odkryłam, że to, co do tej pory robiłam jako Niezłomny Motywator Dnia Codziennego, mogę robić zawodowo. Mogę wspierać innych w rozwoju osobistym, życiowym i zawodowym. Wtedy zdeklarowałam się tak naprawdę przed samą sobą, że chcę się uczyć i rozwijać w tym kierunku już zawsze. Bycie dla innych w procesie ich zmiany jest dla mnie i radością i rozwojem. I nadaje mojej pracy taką tajemniczą moc – uśmiecha się.
Na szkoleniach przygotowujących do tego nowego jeszcze w Polsce zawodu, oprócz części teoretycznych, psychologicznych, ważnym elementem są sesje coachingowe przy użyciu różnych metod. Wykorzystywana jest praca w parach, w grupach, jest dużo zadań indywidualnych. – Coach, zanim stanie się coachem, dobrze żeby był też klientem. W ten zawód naturalnie wpisany jest nieustanny samo rozwój – zauważa Monika. – Dla mnie odkryciem na zajęciach, w których uczestniczyłam i uczyłam się zawodu, była spójność komunikacji pomiędzy ciałem, a tym co mówimy czyli… głową – dodaje.
Na pytanie, co to znaczy być dobrym coachem, odpowiada: – To zależy jakie przyjmiemy kryteria . Znam przypadki, że wielość certyfikatów wcale nie musi oznaczać gwarancji dla klienta. Tak naprawdę ten zawód weryfikuje bardzo szybko rynek. Ja najbardziej lubię ten moment, kiedy w procesie coachingu, który prowadzę w formie nie tylko samych rozmów, ale też ćwiczeń i scenek, klient jest bardzo zaskoczony czymś, czego dowiedział się na swój temat. Nazywam to „efektem uniesienia brewki”, bo na poziomie niewerbalnym jest to rzeczywiście często ten naturalny odruch pokazujący totalne zaskoczenie. To według mnie kluczowy moment w procesie coachingu. Jeśli przychodzi zaskoczenie, uświadomienie sobie czegoś ważnego, wtedy wiem, że klient znalazł, odkrył coś w sobie. Później łatwiej mu idzie proces zmiany.
Sposób na biznes
Coaching kariery, to tylko jedna z dziedzin coachingu. Tego typu usługa skierowana jest przede wszystkim do osób, które planują zmiany zawodowe lub mają przed sobą ważną decyzję dotyczącą kariery. Dzięki takiemu wsparciu decyzja o zmianie posady lub dalszym rozwoju może okazać się znacznie łatwiejsza.
Podstawowym źródłem dochodu coacha kariery jest indywidualne doradztwo. Odbywa się ono w trakcie spotkań z klientami. Według danych portalu światcoachingu.pl na jednym spotkaniu (60-90 minut) coach zarabia od 100-500 PLN. W przypadku coachów kariery średnia stawka za godzinę pracy wynosi około 250 PLN. Jeżeli przyjąć, że z jednym klientem coach spotyka się średnio 1-2 razy w miesiącu, a cały cykl trwa najczęściej 4-6 miesięcy, łatwo obliczymy, że przynosi to przychód w wysokości 1000-3000 PLN. – Zaznaczyć jednak należy, że najwyższe stawki – około średniej i wyższe zarabiają coachowie z największym doświadczeniem i często z drogim certyfikatem. Aby zabezpieczyć swoje przychody coach bardzo często wymaga uczestnictwa i opłacenia kilku spotkań, nie godząc się na krótsze cykle – podkreślają autorzy raportu dotyczącego zarobków coachów w Polsce z firmy Sedlak & Sedlak.
Kontakt bezpośredni jest najpopularniejszą formą coachingu (w Polsce w ten sposób odbywa się ponad 80 proc. spotkań, na świecie znacznie mniej – przeszło 65 proc.) jednak coraz powszechniej w celach konsultacji wykorzystywane są rozmowa telefoniczna oraz komunikacja zdalna przez Internet (w Polsce to prawie 20 proc., a w ujęciu globalnym ponad 30 proc.). Średnie wynagrodzenie za godzinę takiej konsultacji jest znacznie niższe niż w przypadku spotkania w cztery oczy. Wynosi ono 155 PLN, a według portalu światcoachingu.pl może wahać się w granicach od 80 do 300 PLN.
Spotkania z klientami czy konsultacje zdalne to nie jedyne źródło dochodu coachów kariery. Popularne jest również doradztwo w zakresie przygotowywania dokumentów aplikacyjnych. Cena liftingu CV oraz listu motywacyjnego waha się w zależności od doświadczenia klienta (im dłuższe, tym usługa jest droższa), a często także od stanowiska, na które aplikuje (CV absolwenta wyceniane jest niżej niż CV specjalisty lub kierownika). Średnie wynagrodzenie za napisanie lub korektę CV wynosi 120 PLN. Za tę kwotę coach uporządkuje zebrane o kandydacie dane i przedstawi je w świeży i atrakcyjny sposób, potencjalnie zwiększający szanse zdobycia upragnionej pracy. Za udoskonalenie listu motywacyjnego coach zarabia nieznacznie mniej – około 115 PLN. Najbardziej dochodowe są jednak pakiety – jeżeli klient zdecyduje się na korektę/napisanie CV oraz listu motywacyjnego zaoszczędzi kilkadziesiąt złotych, natomiast coach zarobi na takiej usłudze średnio 200 PLN.
CytujSkomentuj
Mi swego czasu psycholog a potem coach biznesu bardzo pomogli w zyciu.
Psycholog pomogl poukladac to co w sercu plakalo a coach potem juz, pod katem mojej dzialalnosci i postrzegania pewnych spraw, nie tylko biznesowych.
Takrze ja bardzo polecam bo warto odzalowac te kilka monet by ktos na nas spojrzal innymi oczami.