kobieta19_ikona123_2014
Dagna Starowieyska
09/06/2015

Ważne, jak social media

Internet pozwala na błyskawiczne zdobywanie informacji. Także o nas samych. Które z nich są wykorzystywane przez rekrutera i jak kreować swój wizerunek w sieci, by zainteresować nim pracodawcę?


Jak wynika z sondażu przeprowadzonego na zlecenie agencji Reuters, aż 61 proc. Polaków poszukuje pracy przez Internet. To najwięcej na świecie. Czy świadome kreowanie swojego wizerunku w sieci może zainteresować rekrutera i pomóc w znalezieniu zatrudnienia?
Rekruter szuka
Pomimo, że w Polsce nadal podstawowym źródłem informacji o kandydacie jest CV oraz referencje od poprzednich pracodawców, w celu zdobycia dodatkowych informacji o kandydacie rekruterzy sięgają właśnie do zasobów Internetu.
Dzieje się tak w sytuacjach, gdy dane zawarte w CV wymagają pogłębienia, bądź weryfikacji. – W takich przypadkach sprawdzamy przede wszystkim konta na portalach społecznościowych dla profesjonalistów, takich jak np. LinkedIn. Weryfikujemy zgodność umieszczonych tam informacji z zawartymi w CV aplikującego. W przypadku aplikujących na wyższe stanowiska, np. na członków zarządu, sprawdzamy ich dane wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego.
Użytecznym narzędziem do sprawdzenia aktywności kandydata w sieci jest również wyszukiwarka Google – wylicza Rafał Dąbkowski, Manager Sales & Marketing Division w Michael Page International. – Jednak zawsze są to informacje uzupełniające. W pierwszej kolejności kierujemy się referencjami od poprzednich pracodawców. Informacje te pogłębiamy podczas rozmowy kwalifikacyjnej – przekonuje..
Znajdą cię na Facebooku
Eksperci doradztwa personalnego dodają, że na bardziej zaawansowanym etapie rekrutacji, niektóre firmy same sprawdzają profile w mediach społecznościowych. Chcą dowiedzieć się czegoś więcej o osobach, które planują zatrudnić. – Takie metody należą do polityki firmy i należy to uszanować. Znam przypadki, gdy nieodpowiednie zdjęcia kandydatów w sieci, np. z butelką alkoholu, przesądziły o niepowodzeniu w procesie rekrutacyjnym – wyjaśnia Paweł Wierzbicki z Michael Page International.
Sprawdzenie aktywności kandydata w sieci zależy przede wszystkim od branży oraz stanowiska, na które prowadzana jest rekrutacja. – Specjalista od social media, grafik, czy projektant stron internetowych powinni wykorzystywać Internet do możliwie jak najszerszego prezentowania swoich umiejętności – podkreśla Paweł Wierzbicki.
W przypadku prawnika, księgowego, czy finansisty liczą się głównie konkretne kompetencje oraz doświadczenie. – Jednak przedstawiciele tych zawodów również mogą korzystać z sieci w celu kreowania profesjonalnego wizerunku. Przykładowo, o prawniku bardzo dobrze świadczy, jeśli pomimo codziennych obowiązków prowadzi poczytnego bloga z poradami prawnymi – dodaje Paweł Wierzbicki.
Jak to robić?
Dbanie o profesjonalny wizerunek w sieci nie wymaga wiele wysiłku. Przede wszystkim należy mieć świadomość, że tak jak my odwiedzamy profile nowopoznanych osób, tak również nasz potencjalny pracodawca może to zrobić, zanim podejmie decyzję o zatrudnieniu. I chociaż profil na Facebooku należy do sfery prywatnej kandydata, a podczas rekrutacji weryfikowane są dane dotyczące jego profilu zawodowego, to należy mieć na uwadze, że wszystkie informacje dostępne w sieci kształtują wizerunek danej osoby. – Dlatego warto pamiętać, że to co piszemy w Internecie na własny temat powinno być spójne, przejrzyste i aktualne – podsumowuje Paweł Wierzbicki, ekspert Michael Page.
kobieta19_ikona123_2014
kobieta19_ikona123_2014

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.