Turner pod okiem swojego promotora prof. Frédérica Vallée-Tourangeau przeprowadziła badanie internetowe, w ramach którego zapytała 124 ochotników o ich preferencje związane z czytaniem książek i oglądaniem filmów lub telewizji. Uczestników przetestowała też pod kątem inteligencji emocjonalnej i postaw interpersonalnych, m.in. natężenia empatii (zdolności do rozpoznawania i rozumienia cudzych emocji) i zachowań prospołecznych (gotowości do pomagania innym).
Po przeanalizowaniu wyników doktorantka uznała, że osoby, które wolą czytać książki, niż oglądać filmy lub telewizję, lepiej rozumieją innych i są w stosunku do nich bardziej przyjacielskie.
Badaczka twierdzi, że czytanie sprzyja rozwojowi inteligencji emocjonalnej i postaw prospołecznych, gdyż zmusza odbiorcę do głębszego zastanowienia się nad ludzką naturą.
– Gdy czytamy, widzimy tylko to, co jest napisane na stronie i sami musimy wypełniać luki, by w pełni zrozumieć przez co przechodzi dany bohater – to daje nam możliwość rozwijania zdolności do empatii. Kiedy coś oglądamy, wiele spośród tych informacji otrzymujemy w gotowej postaci – mówi Turner.
– Czytanie jest uniwersalną formą spędzania wolnego czasu i często słyszymy, jak rodzice są zachęcani do czytania dziecku od najmłodszych lat, by pomóc mu rozwijać język i słownictwo. To badanie pokazuje, że różne formy obcowania z fikcją wpływają też na poziom inteligencji emocjonalnej i zachowań empatycznych – dodaje.
Źródło: PAP – Nauka w Polsce
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.