Każdy kraj posługuje się innym systemem klasyfikacji hoteli. Wynika to m. in. z różnic kulturowych, narodowych, czy historycznych. – Mimo, że różne obiekty mają tyle samo gwiazdek, nie gwarantuje to, że poziom świadczonych tam usług będzie taki sam. W dodatku Klasyfikacja Obiektów Hotelarskich określa jedynie minimalne warunki, jakie musi spełnić baza noclegowa – mówi Marko Brinkmann z Tripsta.pl. – To od hotelarzy zależy, czy spełnią tylko podstawowe wymogi, czy swoją ofertę rozszerzą o dodatkowe atrakcje –dodaje. Dlatego porównując hotele istniejące w różnych krajach, warto mieć na uwadze kilka istotnych zasad.
Hotele jak brandy
Gwiazdki zostały wprowadzone po to, by mówić o standardzie obiektu – teoretycznie. W praktyce rzecz jest nieco bardziej skomplikowana. Dwie gwiazdki w europejskim hotelu oferują już całkiem przyzwoite warunki dla turysty, nieszukającego usilnie luksusu. W standardzie otrzyma on pokój z łazienką, telewizorem, telefonem. Obiekt posiadać też będzie restaurację. W krajach Afryki natomiast hotel o randze trzech gwiazdek jest obskurnym i ubogim motelem. Jedną z wątpliwych atrakcji, na jakie natknie się tam nocujący może być grzyb na ścianie lub nieświeża kuchnia. W Europie natomiast „trójka” oznacza pokój klasy komfort, a więc można tam spodziewać się m. in. dwujęzycznej obsługi, bezpłatnego dostępu do Internetu, telefonu czy oferty napojów w pokoju.
Natomiast w Egipcie, Tunezji czy Turcji te same warunki dostępne będą w czterogwiazdkowym budynku. Z kolei we Francji, Grecji czy Włoszech hotele cztero- i pięciogwiazdkowe oznaczają wysoki luksus. Przebywający tam goście mają do dyspozycji klimatyzowane pokoje, strzeżony parking, całodobową room service, kantor, usługi fryzjerskie i kosmetyczne, w wyposażeniu pokoju jest także zestaw do czyszczenia odzieży i butów.
Taką klasyfikację hoteli wymyślili Anglicy. Pierwotnie w ten sposób sygnowana była brandy. Im więcej gwiazdek, tym wyborniejszy smak. Z biegiem lat system rozpowszechnił się i został zastosowany również w obiektach noclegowych. Dla porównania warto dodać, że w hotelach jednogwiazdkowych pokój dla jednej osoby ma powierzchnię ok. 8 m2, za to pięciogwiazdkowy oferuje min. 14 m2.
Określ swoje wymagania
Poza ceną, o wyborze hotelu w dużej mierze decyduje jego przeznaczenie. Coraz popularniejsze stają się hotele, do których wstęp mają tylko osoby pełnoletnie. Z tej opcji korzystają przede wszystkim single, którzy na urlopie chcą się rozerwać. Hotele takie oferują dyskoteki do późna w nocy oraz różne eventy integrujące. Osobom spędzającym czas wolny w pojedynkę nie przeszkadzają więc rozentuzjazmowane dzieci, a bar nie pustoszeje po 22.00.
Z kolei rodzice z dziećmi poszukiwać będą miejsca, które zapewnia rozrywki najmłodszym. Dość istotna przy wyborze pokoju będzie możliwość postawienia dostawki. – Niektóre hotele dla dzieci oferują bezpłatne dodatkowe łóżka, inne nie pobierają opłaty w wysokości od 60 do 80 proc. standardowej ceny za dobę – mówi Marko Brinkmann z Tripsta.pl.
Grupa 50+ najchętniej wypoczywa w miejscach, które nie są daleko od plaży, oferują szereg zabiegów, masaży, SPA. Powodzeniem cieszą się wśród seniorów również hotele, które organizują różne animacje, zabawy, gry. Dla niektórych z nich istotna jest informacja, czy lokal toleruje zwierzęta. Opłata za czworonoga najczęściej bywa symboliczna lub nie jest pobierana.
Czytaj opinie internautów
Z Internetu dobrze skorzystać przy wyszukiwaniu noclegów z kilku powodów. Po pierwsze, dzięki wyszukiwarkom turysta zyskuje rozeznanie cenowe. Bardzo często bywa tak, że opłata za nocleg w danym hotelu jest inna u różnych touroperatorów. Warto więc skorzystać z różnych porównywarek dostępnych w internecie i zestawić ze sobą kilka ofert. Dużym udogodnieniem jest również opcja rezerwacji online.
Najważniejszą zaletą jednak jest możliwość wymiany poglądów z internautami. Na forach internetowych i w serwisach społecznościowych niezdecydowani turyści mogą zapoznać się z pozostawionymi tam opiniami. Często forumowicze umieszczają zdjęcia budynków i pokoi, można zatem sprawdzić jak oferta wygląda w rzeczywistości i jak się ma do tego opis przedstawiony przez usługodawcę.
Rozważ opcję All Inclusive
Korzystając z opcji All inclusive, gość hotelowy zyskuje dostęp do wszystkich atrakcji, jakie oferuje lokal. Często bywa tak, że wykupione w pakiecie usługi są tańsze niż wtedy, gdy trzeba za nie płacić oddzielnie. Można wówczas spodziewać się trzech posiłków dziennie, dostępu do napojów i alkoholu. W dużej mierze to, co znajduje się w ofercie, zależy od hotelu. Spora ich część zapewnia także w ramach tego pakietu rozrywki sportowe oraz korzystanie z restauracji a la carte. To znaczy, że klient podczas posiłku może wybrać danie, jakie jest dostępne w całym menu, a nie to, które jest z góry ustalone w jadłospisie dla pozostałych gości.
Nic tak nie wyprowadza z równowagi na urlopie jak zła obsługa, niski standard usług i … zła pogoda. Wszystkiego zaplanować, co prawda, nie można, ale o nocleg warto się zatroszczyć , gdyż jak głosi stare porzekadło – jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.