Bądź oryginalny
Unikalna treść to podstawa. Powielanie czyichś przemyśleń, nawet w lekko zmienionej formie, to metoda, która ma bardzo krótkie nogi. Daleko nią nie zajedziesz, możesz za to najeść się wstydu. Próbuj napisać o czymś, o czym jeszcze na dany temat nie miałeś okazji czytać – nawet jeśli punkt wyjścia jest zgrany i wręcz oklepany. Nie bój się eksperymentować z formą, stawiać swoich własnych hipotez. Staraj się pisać osobiście, pokaż, że twoje wpisy mają jakąś osobowość.
Kto jest twoim odbiorcą?
Od odpowiedzi na to pytanie zależy bardzo wiele. Jeśli twój blog IT czytają laicy, np. osoby szukające rozwiązania problemów sprzętowych czy instrukcji naprawy usterek konkretnego systemu operacyjnego, nie warto ich przytłaczać nadmiarem informacji czy specjalistycznego słownictwa. Co innego, jeśli postanawiasz prowadzić „blogaska” dla maniaków programowania w Javie czy Ruby. Wtedy „geekowskie” podejście i hermetyczne żarty są jak najbardziej wskazane.
Czytaj
Rzetelna wiedza to podstawa. Im więcej różnorodnych źródeł poznaliśmy i „przetrawiliśmy”, tym większa szansa, że nasze przemyślenia będą miały dla kogokolwiek wartość. Blog IT oznacza konieczność przyswajania wiedzy z ogromnej liczby dziedzin. Postaraj się, żeby informacje, które publikujesz – nawet jeśli prowadzenie takiego bloga to tylko hobby – były jak najbardziej rzetelne. Może to banał, ale łatwo o nim zapomnieć.
Rozmawiaj
Bądź aktywny i widoczny nie tylko na swoim blogu. Interakcja w realu to wbrew pozorom bardzo ważny aspekt prowadzenia bloga IT. Czasem krótka rozmowa z kimś kompetentnym czy udział w panelu dyskusyjnym okazuje się bardziej inspirujące niż tony przeczytanych postów i notek. Tym bardziej, że…
… rok w IT to cała epoka
Ważne jest trzymanie ręki na pulsie. Poszukaj miejsc, które za punkt honoru obrały sobie bycie na bieżąco z nowinkami. Choćby blog GigaOM, który specjalizuje się w nowościach technologicznych. Znajdziesz tam mnóstwo analiz dotyczących Web 2.0, technologii, startupów itd.
Może specjalizacja?
IT to olbrzymia dziedzina. Wybierz sobie jakąś niszę. Social media, programowanie w konkretnym języku, biznes, ciekawostki. Spraw, żeby twój blog IT nie był „o wszystkim i o niczym”. Pamiętaj, by nie odkrywać na nowo Ameryki i nie wynajdywać prochu. Jeśli interesuje cię najbardziej biznesowa strona IT, sprawdzaj np. ITBusinessEdge. Zrób też wszystko, żebyś w swojej konkretnej niszy był w czołówce.
Poza tym, niby „nie szata zdobi człowieka”, ale jednocześnie – „jak nas widzą, tak nas piszą”. Pamiętaj, żeby twój blog IT był estetyczny, przejrzysty i aby również z tego powodu chciało się na niego wracać.
CytujSkomentuj
a jak zarabiać na blogu? moda na blogerów chyba daje ku temu duże możliwości?